Grote of Sint Laurenskerk Rotterdam transeptorgel

Met de realisering van de herbouw van het transeptgedeelte van de kerk bestond de mogelijkheid om in deze ruimte een orgel te plaatsen. Dr. Vente was bekend met de aanwezigheid van de voormalige orgelkas van de Bartolomeuskerk te Schoonhoven in de meubelmakerij Van den Ende aldaar. Deze prachtige orgelkas kon uitstekend de functie van kas voor het transeptorgel vervullen wegens de afmetingen, die overeenkwamen met het orgel, dat afgebeeld staat op het schilderij van de Lorne (1657). Resteerde de vraag, of een dergelijke beperkte kas een orgel zou kunnen bergen. Tezamen met de firma Marcussen & Sψn te Aabenraa, Denemarken, als orgelbouwer aangezocht, werd een plan ontwikkeld. Het bleek nodig een rugpositief aan het orgel toe te voegen en in de muur achter het orgel een nis uit te sparen voor de subbas 16’; voorts pedaal en hoofdwerk dooreen te bouwen. Dankzij een uiterst compacte bouw werd het huidige transeptorgel verkregen, dat internationaal vermaardheid geniet. Het is te beschouwen als het laatste werk van Sybrand Zachariassen, dat door hemzelf is geοntoneerd. Interessant is het te vermelden, dat aan de intonatie nimmer meer iets is veranderd sedert 1959, hoewel sindsdien het koor en het schip aan de ruimte werden toegevoegd. De klank is alleen steeds mooier geworden in de vergrote ruimte, hetgeen het bewijs is voor het genie van Sybrand Zachariassen. Het orgel werd bekostigd uit een gift van de Duitse steden Hamburg, Bremen, Keulen, Dόsseldorf en Duisburg op instigatie van Rotary West- Duitsland. De wapenschilden van de steden treft U aan onder het rugpositief, waarvan de kas door de meubelmaker Van den Ende uit oud hout werd vervaardigd.

De dispositie is als volgt:

Hoofdwerk

HW+ BW

Ped+ RW

Ped+ BW

Tremulanten op het Rugwerk en het Borstwerk.
Tractuur: Mechanisch.

Bron: “De orgels van de Grote of Sint Laurenskerk in Rotterdam “
Regaal 16' Enkele pijpen van de Spitsgedekt 16' in een nis

Koororgel