Grote of Sint Laurenskerk Rotterdam koororgel

Deze prachtige antieke orgelkas ( ± 1725) is afkomstig uit de Oud Katholieke Schuilkerk in Amsterdam en verhuisde daarna naar de Chr. Geref. Kerk te Bunschoten, waar men een ander instrument wenste. Omdat men in de Laurenskerk op zoek was maar een koororgel voor o.a. huwelijken, avondmaal- en gebeddiensten, deed de gelegenheid zich voor om deze orgelkas aan te kopen. De fa. Marcussen kreeg de opdracht om in de bestaande kas een orgel te plaatsen, met een aangehangen pedaal, dat uitsluitend bestemd zou zijn voor de koorruimte. Zodoende werd deze kerk verrijkt met een fraai en bijzonder koororgel. Bij een van de toelichtingen, die de toenmalige organist van de Laurenskerk ,George Stam, gaf, noemde hij dit orgel in de koninklijke orgelfamilie van de Laurens naast de jonge Prins in het Transept en de Koning in het Schip, het kleine Prinsesje in het Koor. Een zeer rake typering.

Dispositie:

Gedekt

Quintadeen

Prestant

4’

Roerfluit

4’

Octaaf

2’

Fluit gedekt

2’

Mixtuur