Vlaardingen Sionkerk

Het Leeflang orgel

Voor verdere gegevens zie ook: www.orgelcommissievlaardingen.org/

Voor de nieuwgebouwde Sionkerk (1976) werd door de toenmalige orgelcommissie gekozen voor een geheel nieuw orgel. Dit orgel werd door Orgelbouw Ernst Leeflang uit Apeldoorn vervaardigd.
Op 2 april 1977 is het in gebruik genomen door de adviseur Arie J. Keijzer, destijds organist van de Grote kerk te Dordrecht.
Het is een geheel mechanisch orgel, waarvan de beide orgelkassen zijn opgebouwd uit massief Zuid-Duits eikenhout. De versieringen, bestaande uit druiventrossen, ranken, bladeren, sterren en de Alpha en de Omega zijn een ontwerp van de kunstenaar Harry Meek. De gebruikte symboliek verwijst naar de bijbelboeken Johannes 15 en de Openbaring. Deze versieringen vindt men ook terug in de panelen van de kansel, doopvont, psalmborden, en lezenaar.
De registerknoppen en klavierbakstukken zijn vervaardigd van de houtsoort Zebrano. De ondertoetsen van de klavieren zijn belegd met ebbenhout, de boventoetsen met ivoor.

Totaal bezit het orgel 1734 pijpen, waarvan de Subbas 16’ en het groot octaaf van de Quintadeen 16’ zijn vervaardigd van fijnjarig eikenhout. Het overige pijpwerk is van orgelmetaal, met een gevarieerde tin/lood legering. Een gedeelte van de prestant 8’ en Octaaf 4’ van het hoofdwerk en de Prestant 4’ van het rugwerk, bevindt zich in het front. De labia van de frontpijpen en delen van de versiering zijn verguld met bladgoud. In 1992 is door Orgelbouw Leeflang het hoofdwerk uitgebreid met een tremulant.
In verband met het beλindigen van het bedrijf van Orgelbouw Leeflang, is het orgel thans bij de Orgelmakerij Gebr. Reil uit Heerde in onderhoud.

Dispositie:

Pedaal - Hoofdwerk
Pedaal - Rugwerk

Het Dekker / Slooff orgel in de ontmoetingshal

Het electro–pneumatisch orgel is in 1915 gebouwd door het nu niet meer bestaande bedrijf de fa. Dekker uit Goes voor de Gereformeerde kerk te Ouderkerk aan de IJssel.
Het orgel had bij de oplevering ιιn klavier met vermoedelijk de volgende dispositie:

Manuaal

Bourdon 16’

Gamba 8’

Violon 8’

Aeoline 4’

Fluit 4’

Cornet III – IV

Tot de watersnoodramp in 1953 is het orgel in deze vorm blijven staan. Bij de ramp werd het orgel echter beschadigd, waarna het in 1955 werd vernieuwd door de Firma Slooff te Ouderkerk aan de IJssel.
Na de verbouwing en vernieuwing was de oorspronkelijke dispositie verdeeld over twee klavieren met pedaal. De registers Violon 8’, Aeoline 4’ en Cornet waren verdwenen, daarvoor in de plaats waren gekomen een Roerfluit 8’, Quint 2 2/3’, Octaaf 2’ en een Mixtuur, de Bourdon stond waarschijnlijk vanaf dat moment in het pedaal.
orgel in de tijd 1981-1996 in Dordrecht Oud-Gereformeerde Gemeente in Nederland Het orgel heeft tot 1980 in deze kerk dienst gedaan. Het orgel werd verkocht aan de heer Vlot uit Dordrecht, die het een goed jaar opgeslagen liet liggen. Vervolgens is het verkocht aan de Oud-Gereformeerde Gemeente in Nederland te Dordrecht, alwaar het van 1981 tot 1996 dienst heeft gedaan.

Het orgel was tot 1996 in onderhoud bij Scheuerman orgelbouw te Rotterdam.
In 1996 is het orgel (met uitzondering van de Subbas, Holpijp en Quint) verkocht aan de orgelcommissie die het vervolgens in eigen beheer heeft overgeplaatst naar de ontmoetingshal van de Sionkerk. Bij de overplaatsing naar de ontmoetingshal van de kerk is om verschillende redenen besloten een nieuwe orgelkas te vervaardigen.
Tijdens de werkzaamheden aan het orgel is het mogelijk geworden om de drie ontbrekende stemmen aan te schaffen. Het aangeschafte pijpwerk (stamt ongeveer uit dezelfde periode als het oorspronkelijke Dekker pijpwerk) is afkomstig uit een Verschueren orgel te Neer. In plaats van de Quint is thans gekozen voor een Nasard 2 2/3’.
Op 13 september 1997 werd het Dekker / Slooff orgel in gebruik genomen met een bespeling door de vaste organisten van de Sionkerk.

Tot slot de huidige dispositie.

Manuaal I

Manuaal II