Vlaardingen Ichthuskerk

Orgel in de Kerkzaal
Het orgel in de kerkzaal werd in 1974 gebouwd door Fama & Raadgever en is afkomstig uit de kapel van de Lutherse Gemeente te Utrecht- Noord.
Het instrument werd in 1978 naar Vlaardingen overgeplaatst.

Dispositie:

Prestant

4’

Holpijp

8’ bas en disk.

Roerfluit

4’ bas en disk.

Octaaf

2’

Sesquialter

2 st. disk.

Mixtuur

2 st. bas en disk.

Pedaal aangehangen.
Het pijpwerk van het orgel is samengesteld uit een alliage van tin en lood t.w. 23% tin en 77% lood.
Het klavier heeft een omvang van C groot t/m F driegestreept (54 toetsen).
Het pedaal heeft een omvang van C groot t/m D één gestreept (27 toetsen).
De orgelkas en het pedaal zijn vervaardigd van eikenhout.
Het orgel wordt van wind voorzien door een wisselstroom-motor die in de onderkas is aangebracht.
Boven de frontpijpen is een eenvoudig blinderingswerk aangebracht, naar ontwerp van Waldy Vastrick, in de vorm van een net met daarin vissen (Matth. 4: 18-22).
Een rijke symboliek die eveneens in de glas-in-beton ramen van de kerk is verwerkt en niet in het minst in de naamgeving van deze kerk “ICHTHUS” (vis).

1. Boekje: “25 jaar Ichthuskerk”, uitgegeven door de Hervormde en Gereformeerde Ichthusgemeente te Vlaardingen in 1990.
  2. Eigen waarneming.

Orgel in de kapel
De naast de kerk aangebouwde intieme dagkapel wordt o.a. gebruikt voor kerkdiensten, trouw- en rouwdiensten en voor het opbaren van overledenen.
In deze kapel bevind zich een orgelpositief dat in 1980 werd vervaardigd door de orgelbouwers Fama & Raadgever, in opdracht gebouwd als prive- instrument voor de heer Arie van Leeuwen, destijds organist van de Hervormde kerk te Bunnik.
Na diens overlijden kon dit instrument in 1995 aangekocht worden en werd het in deze kapel geplaatst.

Dispositie:

Holpijp

8’ bas/disk

Fluit

4’ bas/disk

Octaaf

2’ bas/disk

1. P. Raadgever, orgel- clavecimbelbouwer.

2. Jan Blankers, één van  de organisten van de Ichthuskerk.

3. Eigen waarneming.