R.K. St. Martinuskerk

Het orgel (oorspronkelijk gebouwd en afkomstig van de Gereformeerde Kerk aan de Franselaan te Rotterdam), is gebouwd door orgelbouwer Spiering te Dordrecht en is afkomstig van de Nederlands Hervormde Opstandingskerk te Schiedam en is, na sluiting van deze kerk, door Slooff Orgelbouw overgeplaatst achter een bestaand orgelfront in deze kerk.
Het orgel werd opgeleverd December 1998.

Dispositie:

Manuaal I

Manuaal II

Baarpijp 8’

Subbas 16’

xx

Gedektbas 16’

Viola 8’

Openbas 8’

Koppelfluit 4’

Fluit 4’

Nachthoorn 2’

Koraalbas 4’

Quint 2 2/3

Nazard 2 2/3 (vanaf c-kl)

Terts 1 3/5 (vanaf c-kl)

Mixtuur 3-4 st.

Scherp 3 st.

Echo Trompet 8’

Manuaal I+II
Pedaal +I
Pedaal +II
Pedaal+II super

Speelhulpen:
Gen Crescendo
Aut. Pedaal
Vrije Combinatie

2006: Door teruglopend kerkbezoek, vergrijzing en het ontstane exploitatietekort van 2 kerken werd besloten om dit kerkgebouw te sluiten.
De laatste Eucharistieviering werd gehouden op zondag 19 juni 2005 en werd de kerk officiëel onttrokken aan de eredienst.
In het voorjaar van 2006 werd de kerk gesloopt. Na de sluiting van de kerk in juni 2005 is het orgel in juli 2005 ontmanteld, ingepakt en per vrachtwagen vervoerd door enkele orgelbouwers uit Kroatië.
Het orgel is geschonken door de Schiedamse Parochie aan de Parochie van de H. Nikolaas te Vinkovci in Kroatië, waar het orgel weer zal worden opgebouwd.

1. Eigen waarneming.
  2. Slooff Orgelbouw.