Gereformeerde Magnalia Deο Kerk

2012: Het orgel is verkocht naar de Parochiekerk van Cothen in Utrecht. Nico van Duren is in februari 2012 begonnen met de demontage van het instrument.

2011: Zaterdag 11 september 2011 werd de laatste kerkdienst gehouden in deze kerk. Door een fusie van verschillende kerkgenootschappen tot de Protestantse kerk (PKN) is besloten dat de kerkdiensten zullen plaatsvinden in de Grote of St. Janskerk en de Vaste Burg. Voor het gebouw wordt nog een bestemming gezocht. (Bron: Looktv)
Uit Reformatorisch Dagblad, 10 september 2011: Zondag gingen de deuren van de Magnalia Deikerk in Schiedam voor het laatst open voor een kerkdienst. Na de vorming van een protestantse gemeente in Schiedam, behorend tot de Protestantse Kerk in Nederland, is in 2008 besloten dat voor Schiedam-Stad gekerkt zou gaan worden in de Grote of Sint-Janskerk en de Vaste Burgkerk. Daarmee viel het doek voor de van oorsprong gereformeerde Magnalia Deikerk. Voor het gebouw wordt een passende bestemming gezocht.

Het orgel in de Magnalia Deο Kerk is afkomstig uit de Gereformeerde Oosterkerk in Den Haag, waar het na sluiting van deze kerk in 1962 aangekocht werd door de Gereformeerde Kerk te Schiedam.
Oorspronkelijk is dit mechanische orgel gebouwd in 1898/99 door de Duitse orgelmaker O.A.B. Koch.
In 1964 bouwde de fa. Fonteyn & Gaal dit instrument om tot een electro-pneumatisch orgel in een gewijzigde vorm, gebruikmakend van veel oorspronkelijk pijpwerk en vervaardigde een nieuwe orgelkas met modern front, waarna een herintonatie plaats vond.

De dispositie luidde:

Manuaal I

Manuaal II

Bourdon 16’

Viola 8’

Principaal 8’

Woudfluit 2’

Quint 2 2/3’

Quint 1 1/3’

Bombarde 16’

Scherp 3-st.

Mixtuur 3-4 st.

Sesquialter 2-st.

Trompet 8’

Hobo 8’

1 vrije combinatie en automatisch pedaal.
Pedaal - Manuaal I
Pedaal - Manuaal II
Pedaal - Manuaal II 4’
Manuaal I - Manuaal II

De adviseurs waren de heren W.A. Houtman en G.v. d. Schoor.
De overplaatsing werd in juni 1964 voltooid.

In maart 1995 voltooide de fa. Slooff uit Ouderkerk a/d IJssel een uitbreiding van het instrument.
Manuaal I werd uitgebreid met een Cornet 4’, op Manuaal II werden een Fluit 4’ , een Vox Celeste 8’ en een Quint 2 2/3’ toegevoegd (deze 4 registers zijn afkomstig van het voormalige orgel van de Gereformeerde Oosterkerk aan de Rotterdamsedijk te Schiedam), terwijl de Quint 1 1/3’ verviel .
Het pedaal werd uitgebreid met een nieuwe Fagot 16’ en een Trompet 8’ (transmissie van de de Fagot 16’) en een nieuwe Open Bas 16’.
De Subbas 16’ en de Bombarde 16’ vervielen.
Ook werd een zwelkast op Manuaal II aangebracht.

De dispositie luidt nu:

Manuaal I

Manuaal II

Open Subbas 16' volle lengte

Vox Celeste 8’ Bourdon 16'

Viola 8’

Gedekt 8'

Principaal 8'

Quint 2 2/3’

Fluit 4' Octaaf 4'

Quint 2 2/3’  Fagot 16'

Mixtuur 3-4 st.

Woudfluit 2’

Trompet 8' ( transm. Fagot 16' )
Cornet 4’

Scherp 3-st.

Trompet 8’

Sesquialter 2-st.

Hobo 8’

1 vrije combinatie en automatisch pedaal.
Pedaal - Manuaal I
Pedaal - Manuaal II
Pedaal - Manuaal II 4’
Manuaal I - Manuaal II