Havenkerk

Het orgel is gemaakt door Pieter Maarschalkerweerd in 1875. Het instrument is nog gebouwd met mechanische sleepladen.
Het heeft een sober maar indrukwekkend front. In de loop van de jaren is er eigenlijk weinig aan veranderd, zodat het praktisch nog in de oorspronkelijke staat is.
Tussen 1885 en 1913 zijn er enkele kleine reparaties geweest.
In 1885 werd het orgel geheel uitgenomen en schoongemaakt en van nieuwe trekkers van nikkeldraad voorzien.
In 1913 wordt een orgeltrapmachine aangebracht.

In 1930 wordt een ventilator aangebracht en kleine werkzaamheden uitgevoerd. De orgeltrapmachine wordt verwijderd en vermoedelijk is op de vrij gekomen ruimte een houten Prestant 16’ van het pedaal geplaatst.

In 1953 volgt een restauratie door Jos vermeulen uit Alkmaar.

Vanaf 1976 volgen er werkzaamheden door de heer H. Rosbeek uit Dordrecht. Hij was electro-technicus met een warm hart voor orgelbouw, en is bezig geweest om het orgel weer in een dusdanige staat te maken dat het weer bespeelbaar zou worden. Hoe goed de heer Rosbeek het ook bedoelde, het is gebleken dat deze restauratie niet het verwachte resultaat heeft opgeleverd. Hij is jaren alleen  bezig geweest om er iets van te maken, maar het zou beter geweest zijn als men vanaf het begin vakmensen had ingeschakeld om deze restauratie tot een goed einde te brengen. Eind jaren 1990 is de heer Rosbeek overleden en helaas is dit toch unieke instrument nog steeds niet bespeelbaar.

Dispositie:

Hoofdwerk: